Máte privysoký cholesterol?

Napísal 

Čo vám odporučí diétna sestra na zníženie hladiny cholesterolu?

Vhodné potraviny sú ryby, hydina bez kože, králik, rastlinné tuky a oleje. Výrobky zo sóje, tofu a strukoviny nahradia bielkovinu mäsa. Zelenina je neoddeliteľnou súčasťou stravovacieho režimu každého človeka, dvojnásobne to však platí pre diabetikov, ktorí majú vyššiu telesnú hmotnosť, obsah cholesterolu v krvi na hranici prípustnej normy, prípadne vyššie hodnoty cholesterolu i triglyceridov. Redukovať hmotnosť a znížiť hladinu cholesterolu v krvi pomáha pohyb, šport, alebo výdaj energie inou fyzickou aktivitou.

Obsah cholesterolu v 100 g potravín

VNÚTORNOSTI: mozoček od 2 400 – 3 000 mg, ľadvinky 400 mg, pečeň 270 – 360 mg
HYDINA a ZVERINA: kuracia pečeň 200 mg, kuracie stehná 90 mg, zajac 80 mg, kurča 75 mg, králik 65 mg, sliepka 65 mg
MÄSO a MÄSOVÉ VÝROBKY: mäso hovädzie, bravčové, teľacie 60 – 75 mg, pečeňový syr a paštéty 180 – 185 mg, tlačenka a jaternica 90 – 95 mg, saláma lovecká, párky, kabanos 80 – 85 mg
RYBY a RYBIE VÝROBKY: kaviár 490 mg, sardinky v oleji 140 mg, kapor, údená makrela, šproty údené 70 mg, losos 60 mg, pstruh 55 mg, treska 50 mg
TUKY: maslo 240 mg, hovädzí loj a bravčová masť 95 – 100 mg, slanina 85 mg
VAJCIA: vaječný žĺtok 1 600 mg, 1 ks vajce 200 mg, majonéza 110 mg
MÚČNE VÝROBKY: detské piškóty 223 mg, vaječné cestoviny 30 – 140 mg
MLIEKO a MLIEČNE VÝROBKY: smotana 33 % 105 mg, tvrdé syry 80 – 100 mg, smotana 12 % 37 mg, syr žervé 29 mg, plnotučné mlieko 14 mg, egalizované mlieko 13 mg, tvaroh 11 – 13 mg, biokys 10 mg, biely jogurt 2,5 % 9 mg, jogurt 1 % 4 – 5 mg, netučný tvaroh 4 – 5 mg, kefír 4 – 5 mg, mliečna čokoláda 74 mg, mrazené krémy 40 mg

Na zníženie cholesterolu odporúčame:

- zvýšiť pravidelnú telesnú aktivitu
- dosiahnuť a udržať optimálnu hmotnosť
- vylúčiť zo stravy sladkosti a alkohol
- vylúčiť (maximálne obmedziť) voľné živočíšne tuky (maslo, slanina, masť, margaríny)
- obmedziť tuky v živočíšnych potravinách (mäso, tučné syry, smotana)
- obmedziť vaječný žĺtok (najviac 2 vajcia za týždeň, nie ako samostatný pokrm)
- technologická úprava: varenie, dusenie, grilovanie a pečenie bez tuku

Vhodné potraviny:

- ryby, chudé mäso z hydiny zbavené kože, králik, chudé mäso jatočných zvierat
- výrobky zo sóje: tofu, sójové plátky, kocky
- olej olivový, slnečnicový, kukuričný, sójový
- strukoviny, zelenina a jedlá zo zeleniny
- ovocie

 

   Viac dobrých rád a receptov nájdete v knihe Márie Štefákovej VARÍME DIABETIKOM

   cena: 10 eur, pri zásielke na dobierku poštovné neplatíte

   Objednávky na tel: 0908 069 388 a na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

   Objednávky v Českej republike: www.pemic.cz

 

 

 

 

Posledná úprava 26.02.2016
Mária Štefáková

Diétna sestra v NEDÚ v Ľubochni, ktorá učila – a naučila – tisícky diabetikov žiť s ich diagnózou plnohodnotný život. Čitateľom svojich kníh (Varíme diabetikom a Diagnóza Cukrovka, spoluautor Jozef Michálek) želá: „Aby vaša glykémia bola vždy dobrá.“