Stravovanie diabetika – vegetariána

Napísal 

Aj vegetarián – diabetik I. typu musí počítať SJ v jedle. Stravuje sa pravidelne v primeraných dávkach 3 – až 6 – krát denne podľa typu inzulínového režimu.

Vegetarián vylučuje z jedálneho lístka mäso (hovädzie, bravčové, teľacie), na občasnú konzumáciu ponecháva iba ryby, niektorí výnimočne pripúšťajú aj hydinu. Strava prispôsobená k telesnej hmotnosti, veku a energetickému výdaju diabetika I. aj II. typu má byť pestrá a s primeranou energetickou a výživovou hodnotou.

Výber potravín:

• bielkovinové potraviny rastlinného pôvodu (strukoviny – fazuľa, hrach, šošovica, sója a výrobky zo sóje)
• zo živočíšnych bielkovinových potravín vaječný bielok, mlieko a mliečne výrobky s nízkym obsahom tuku (odtučnený tvaroh, odstredené mlieko, syry s nízkym obsahom tuku, jogurt, bryndza, acidofilné mlieko)
• ryby zaradiť do jedálneho lístka aspoň dvakrát v týždni
• rastlinné tuky a oleje (olivový, repkový)
• sacharidové potraviny s vlákninou, celozrnné obilniny, chleboviny, cestoviny, ovocie a zelenina, strukoviny

Niektoré potraviny na doplnenie tabuľky potravín s obsahom 1 SJ:

1 SJ zodpovedá množstvo potraviny uvedené v gramoch (g)
• zelenina (okrem mrkvy, cvikly, kukurice a hrášku) sa do obsahu SJ nezapočítava
• sójová odtučnená múka – 45 g (2 PL)
• Sója Vita (plátky, kocky) – 45 g (20 – 25 g na 1 porciu zodpovedá 0,5 SJ)
• kukuričné vločky – 13 – 15 g
• pohánková múka – 15 g (1 PL)

Celodenný rozpis stravy vegetariána sa v zásade zhoduje s jedálnym rozpisom pre diabetika so zmiešanou stravou. Rozdiel spočíva len v tom, že bielkovinové potraviny živočíšneho pôvodu (mäso a mäsové výrobky) nahradili potraviny rastlinného pôvodu. Technologická úprava pokrmov je jednoduchá (varenie, dusenie, príprava v alobale, v pare), obmedzujú sa vysmážané pokrmy. 

Jedálny lístok na deň s obsahom 18 SJ (3 hlavné jedlá a malé dojedenie po hlavnom jedle)

Raňajky 4 SJ: pohár odtučneného mlieka 200 ml (1 SJ), grahamové pečivo 1,5 ks (3 SJ), tvarohová nátierka s cibuľou 50 g (0 SJ), paradajka alebo paprika (0 SJ)
Desiata 2 SJ: porcia ovocia, ktorá zodpovedá 2 SJ (1 grapefruit alebo väčšie jablko)  
Obed 4 SJ: zeleninová polievka s cestovinou (0,5 SJ), tofu na zelenine (0,5 SJ), varené zemiaky – 6 PL/200 g (3 SJ), kapustový šalát (0 SJ)
Olovrant 2 SJ: biely jogurt (1 SJ) s ovsenými vločkami opraženými nasucho – 2 PL/20 g (1 SJ)
Večera: cestovina so zeleninou a hubami 8 PL (4 SJ), zeleninový šalát uhorkový, paradajkový alebo paprikový (0 SJ)
2. večera 2 SJ: porcia ovocia v množstve zodpovedajúce 1 SJ (1 malé jablko alebo 1 pomaranč) a 1/2 grahamového rožka (1 SJ)

Jedálny lístok s obsahom 21 SJ na deň

Raňajky 5 SJ: grahamové pečivo 2 ks (4 SJ) alebo 80 g chleba (4 SJ), syrová nátierka s cesnakom 50 g (0 SJ) alebo tvarohová, bryndzová či nátierka z tofu (0 SJ), porcia zeleniny: paprika, paradajka, reďkovka (0 SJ), biela káva bez cukru alebo pohár mlieka (1 SJ). Poznámka: 200 ml sójového mlieka pripraveného podľa návodu na obale má 1,5 SJ.

Desiata 2 SJ: porcia ovocia zodpovedajúca 2 SJ (banán, 1 väčšie jablko)

Obed 5 SJ: strukovinová polievka so zemiakmi alebo krúpami (1 SJ), zeleninové rizoto 6 PL (3 SJ), mrkvový šalát s citrónom (1 SJ)

Olovrant 2 SJ: celozrnný chlieb 50 g (2 SJ) s rastlinným tukom – 10 g (0 SJ), paprika (0 SJ), bylinkový čaj (0 SJ)

Večera 5 SJ: zeleninový puding (1 SJ), zemiaky 6 PL/200g (3 SJ), šalát z červenej repy s chrenom (1 SJ)

2. večera 2 SJ: acidofilné mlieko 200 ml (1 SJ), grahamový rožok 1/2 ks (1 SJ) alebo ovocie v množstve 1 SJ a 2 plátky Vláranu (1 SJ)

R e c e p t y   p r e   v e g e t a r i á n a:

Nátierka z tofu (suroviny na 4 porcie): 1 porcia – 0 SJ

200 g údené tofu (0 SJ), 40 g rastlinný tuk (0 SJ), 100 ml mlieka (0,5 SJ), 40 g cibule (0 SJ), jemné korenie a soľ podľa potreby.
Príprava: Postrúhané tofu a cibuľu vymiešame do peny s rastlinným tukom a mliekom. Dochutíme pokrájanou pažítkou a soľou. 

Tekvica zapečená so syrom (suroviny na 4 porcie): 1 porcia – 1 SJ

500 g očistenej tekvice (0 SJ) postrúhame, osolíme a necháme asi hodinu postáť. Prebytočnú vodu vyžmýkame. Tekvicu dáme na vymastený a strúhankou vysypaný pekáč (strúhanka 1 SJ) a zalejeme jogurtovým bešamelom. Upečieme v predhriatej rúre do ružova. Podávame so zemiakmi a šalátom.

Jogurtový bešamel: Zmiešame 1 biely jogurt (1 SJ) s 2 PL hladkej múky (2 SJ). Zašľaháme 1 vajce (0 SJ) a 50 g postrúhaného syra (0 SJ).

Sekaná so sójovým mäsom (suroviny na 1 porciu): 1 porcia – 1,5 SJ

25 g sójových kociek (0,5 SJ), soľ, korenie, cesnak, majoránka, 1 PL strúhanky (0,5 SJ), 1/6 ks rožka (0,5 SJ), 1/5 vajca (0 SJ), olej na vymastenie pekáča a zeleninový vývar na podliatie.
Sójové kocky namočíme do vody na 1 hod. V osolenej vode ich asi 20 minút povaríme. Prebytočnú vodu zlejeme a predvarené sójové kocky pomelieme na mäsovom mlynčeku. Rožok namočíme na chvíľu do studenej vody, vyžmýkame a pridáme s ostatnými surovinami k pomletej mase. Dôkladne premiešame a vyformujeme do valčeka. Mokrou rukou vyhladíme. Pečieme asi 45 minút na vymastenom pekáči, mierne podliate zeleninovým vývarom a prikryté alobalom. Odokryté pečieme do ružova 10 – 15 min. Podávame so zemiakmi a zeleninou.

Pečené filé so syrom (1 porcia – 0,5 SJ)

Rybie filé posolíme, obalíme v múke, do ktorej pridáme korenie na ryby, uložíme na vymastený plech, podlejeme vývarom zo zeleniny (alebo vodou) a pečieme v rúre. Pred upečením zalejeme mliekom, do ktorého sme rozšľahali vajce a strúhaný syr.

Biely jogurt s opraženými vločkami a ovocím (4 SJ)

3 PL ovsených vločiek (1,5 SJ) preosejeme a nasucho opražíme na teflonovej panvici. Zmiešame s jogurtom (1 SJ) a postrúhaným ovocím (jablkom alebo čučoriedkami – 1,5 SJ).


* PL – polievková lyžica

 

   Viac dobrých rád a receptov nájdete v knihe Márie Štefákovej VARÍME DIABETIKOM

   cena: 10 eur, pri zásielke na dobierku poštovné neplatíte

   Objednávky na tel: 0908 069 388 a na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

   Objednávky v Českej republike: www.pemic.cz

 

 

 

Posledná úprava 26.02.2016
Mária Štefáková

Diétna sestra v NEDÚ v Ľubochni, ktorá učila – a naučila – tisícky diabetikov žiť s ich diagnózou plnohodnotný život. Čitateľom svojich kníh (Varíme diabetikom a Diagnóza Cukrovka, spoluautor Jozef Michálek) želá: „Aby vaša glykémia bola vždy dobrá.“