Vitamíny a minerálne látky

Napísal 

Minerálne látky a vitamíny sa podieľajú na metabolizme cukrov, pre diabetika je preto nevyhnutné, aby sa staral o ich vyvážený prísun. Aká je úloha najdôležitejších minerálnych látok a vitamínov a ako sa môže prejaviť ich  nedostatok? Aké sú ich hlavné zdroje?

MINERÁLNE LÁTKY

Draslík
Úloha: Udržiava rovnováhu telesných tekutín a primeraný krvný tlak. Má vplyv na činnosť srdca. Pri jeho nedostatku sa prejavia srdcové ťažkosti, únava a ťažké dýchanie. Pri ochoreniach obličiek treba jeho príjem regulovať.
Zdroje: Banány, citrusové plody, kôstkové ovocie, sušené ovocie, orechy,     semiačka,  zemiaky a strukoviny.  

Magnézium
Úloha: Tvorí dôležitú zložku kostí a zubov. Zúčastňuje sa na energetickom metabolizme. 
Zdroje: Celozrnné obilniny, strukoviny, zelenina, orechy.

Zinok
Úloha: Podporuje imunitný systém, chráni pred infekciami, podporuje hojenie rán, je nevyhnutný pre činnosť mnohých enzýmov. Zaisťuje správny rast organizmu a je dôležitý pre jeho obranyschopnosť. Diabetik by mal vedieť, že zinok je potrebný na vstrebávanie inzulínu. Ak pacient nemá dostatok tohto prvku v tele, inzulín sa bude uvoľňovať do jeho organizmu len v obmedzenej miere. Pri nedostatku zinku sa prejaví nechuť do jedla, oslabenie imunitného systému, zlý stav kože, nechtov a vlasov.
Zdroje: Rastlinné a živočíšne bielkovinové potraviny. Ľahšie sa vstrebáva zo živočíšnych zdrojov.

Chróm
Úloha: Je dôležitý na reguláciu hladiny krvného cukru, má nenahraditeľný vplyv aj na udržiavanie stálej hladiny cholesterolu v krvi. Jeho nedostatok môže spôsobiť zlé hospodárenie s glukózou, vyšší cholesterol v krvi a tŕpnutie končatín.
Zdroje: Celozrnné obilniny, kukurica, červené mäso, vaječný žĺtok, dary mora a syry.

Vápnik
Úloha: Je nevyhnutný na stavbu kostí a zubov a činnosť svalov. Pri nedostatku vápnika má človek krehké kosti, hrozia mu časté zlomeniny a osteoporóza.
Zdroje: Mlieko a mliečne výrobky, sardinky, semiačka, listová zelenina.

Železo
Úloha: Zúčastňuje sa na tvorbe hemoglobínu v červených krvinkách a na metabolických pochodoch. Jeho nedostatok sa prejaví únavou a anémiou.
Zdroje: Červené mäso, listová zelenina, vaječný žĺtok, sardinky, sušené marhule. 

Kyselina listová
Úloha: Je potrebná na tvorbu červených krviniek a na správnu funkciu nervového systému. Vplýva aj na zdravý stav pokožky. Pri nedostatku kyseliny listovej sa objavuje anémia, hnačka, vypadávanie vlasov, únava a depresie, poruchy rastu kostí. Ak chýba počas tehotenstva, ohrozuje vývoj plodu. Pri liečbe anémie nestačí dodávať železo ani vitamín B12, ak organizmus nemá dostatok kyseliny listovej.
Zdroje: Špenát, droždie, pečeň, čierny chlieb, listnaté zeleniny v surovom stave. Kyselina listová sa ničí pod vplyvom slnečného svetla i pri chladení v chladničke.

VITAMÍNY

Vitamín A
Úloha: Podporuje rast a vývoj buniek a kostry, posilňuje imunitný systém. Pomáha udržiavať zdravú kožu a sliznicu tráviacich a močových ciest. Pri jeho nedostatku treba počítať so zvýšeným rizikom infekcií, poškodenia zraku (šeroslepota), anémie a ťažkostí s dýchaním. 
Zdroje: Pečeň, ryby, maslo, syry, vaječný žĺtok, mrkva a zelená listová zelenina, marhule, melón.

Vitamín B1
Úloha: Je potrebný na získanie energie zo sacharidov a tukov. Zabraňuje tvorbe toxických látok, ktoré môžu poškodiť srdce a nervový systém. Nedostatok sa prejaví stratou chuti do jedla a opuchmi končatín, svalovou slabosťou, neschopnosťou koncentrovať sa.     
Zdroje: droždie, surové ovsené vločky, otruby a pečeň, zemiaky, fazuľa.

Vitamín B2
Úloha: Pomáha uvoľňovať energiu z potravy, je potrebný na metabolizmus tukov, cukrov a bielkovín. Jeho nedostatok sa prejavuje suchou a popraskanou kožou, zapálenými kútikmi úst, mastnými vlasmi a začervenanými páliacimi očami. Časté sú kŕče v lýtkach, trombóza a aterosklerotické zmeny.
Zdroje: Droždie, sušené mlieko, vajce, tvaroh, teľacie mäso.

Vitamín B6
Úloha: Neoceniteľný pre diabetikov! Je potrebný na získavanie energie z bielkovín a glykogénu, na syntézu a vstrebávanie niektorých aminokyselín a pri tvorbe červených krviniek a vitamínu PP – niacínu (bez ktorého nemôže pracovať mozog). Posilňuje imunitný systém. Pri jeho nedostatku sa môžu dostaviť stavy depresie a málokrvnosť, v noci silné bolesti lýtok a ľahké brnenie rúk, žalúdočné problémy a zápaly kože, nespavosť a zábudlivosť.
Zdroje: Droždie, pečeň, pšeničné klíčky a otruby, čierne pečivo, pohanka, menšie množstvo v zemiakoch, banánoch, vajciach, suchej fazuli, orechoch vlašských a lieskových, semenách slnečnice, kuracom mäsa a rybách.

Vitamín B12
Úloha: Je dôležitý na tvorbu červených krviniek a správnu funkciu nervového systému. Posilňuje organizmus, pri jeho nedostatku sa dostaví anémia, únava, mravčenie v končatinách, poruchy čuchu a nervového systému. Zlepšuje chuť k jedlu a duševnú výkonnosť.
Zdroje: Mäso, ryby, mlieko, vajcia, obilniny, zemiaky, orechy, droždie, strukoviny, celozrnné výrobky, pečeň.

Vitamín C
Úloha: Pomáha pri absorpcii železa z potravy, je potrebný na zdravý stav zubov, kostí, ďasien a kože. Pomáha znižovať hladinu cholesterolu, zlepšuje hojenie rán, má protialergické účinky. Pri nedostatku krvácajú ďasná a vypadávajú zuby, bolia a puchnú kĺby a svaly, rany sa pomaly hoja, hrozí únava, málokrvnosť a srdcové zlyhanie. Denná potreba zdravého človeka je 80 mg, ako prevencia prechladnutia 200 mg, pri náznakoch choroby do 1000 mg. Cukrovkári potrebujú o niečo vyššie dávky vitamínu C.
Zdroje: Zelenina, najmä zelená paprika a zemiaky, šípky, petržlenová vňať, čierne ríbezle, chren.

Vitamín D
Úloha: Zúčastňuje sa na tvorbe kostí a zubov, nepostrádateľný pri využiteľnosti vápnika a fosforu. Nedostatok sa prejaví svalovou slabosťou, rednutím kostí a častými zlomeninami. U detí má za následok zakrivenie chrbtice.   
Zdroje: rybí tuk (v konzervách treščej pečene, tuniaka, sardiniek), ryby (sleď, losos, makrela), hríby, vajcia, doplnené pobytom na čerstvom vzduchu a opaľovaním v zdravej miere.   
 
Pre zdravie diabetika sú potrebné aj ďalšie vitamíny a minerálne látky v stopových množstvách.

 

   Viac dobrých rád a receptov nájdete v knihe Márie Štefákovej VARÍME DIABETIKOM

   cena: 10 eur, pri zásielke na dobierku poštovné neplatíte

   Objednávky na tel: 0908 069 388 a na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

   Objednávky v Českej republike: www.pemic.cz

 

 

 

Posledná úprava 26.02.2016
Mária Štefáková

Diétna sestra v NEDÚ v Ľubochni, ktorá učila – a naučila – tisícky diabetikov žiť s ich diagnózou plnohodnotný život. Čitateľom svojich kníh (Varíme diabetikom a Diagnóza Cukrovka, spoluautor Jozef Michálek) želá: „Aby vaša glykémia bola vždy dobrá.“