Bezlepková kuchařka 3

Napísala 

Autorka tejto kuchárskej knihy je zdravotná sestra, ktorú diagnóza celiakie u vtedy 16-ročného syna a štyridsiatnika manžela sprvu nezaskočila. „No čo, veď nesmú len múku...“, si povedala najskôr, ale jednoduché to nebolo, keďže múku objavila aj tam, kde ju nečakala: v horčici, kečupe, údeninách. Postupne metódou pokus-omyl objavila veľa trikov a receptov, ktoré zaradila do knihy.

Odborným garantom knihy je pediatrička MUDr. Pavla Hromádková.

Kamila Krajčíková

Bezlepková kuchařka 3

Grada Publishing, 80 s.

„Piecť a variť bez lepku pre malé dieťa, ktoré nepozná chute a v zásade to považuje za normálne, to ešte ide. Ale variť a piecť pre puberťáka a pre štyridsaťročného chlapa... Tí sú zvyknutí na vaše koláče, babičkine buchty, guľáš s knedlíkmi a pivečko. Tak, a teraz pečte z kukurice, dajte im zeleninu a zakážte pivo,“ konštatuje v úvode svojej knihy autorka, mladá a zamestnaná žena, ktorá tvrdí, že zmyslom jej života rozhodne nie je stráviť zvyšok života pri sporáku. Ale pretože chcela svojim chlapom dopriať všetko, na čo majú chuť, odvážne sa pustila do zmien v nakupovaní potravín a varení z nich. Recepty v jej knihe sú jednoduché a po uvarení mnohokrát chutia tak, ako tie pripravené s lepkom. Nájdete tu recepty na najčastejšie jedlá, od chleba, cez koláče, bábovky, buchty a torty, polievky, hlavné jedlá na každý deň i špeciality na Vianoce.

A na záver ešte inšpirujúca výzva od autorky: „Podľa môjho názoru je pre rodinu s členom, ktorému bola diagnostikované celiakia, najjednoduchšie, keď bude celá rodina jesť bezlepkovo. Odpadne tak varenie dvoch rôznych jedál, triedenie hrncov, potravín a podobne. Dieťa s celiakiou sa nebude cítiť odstrčené a nebude sa musieť dívať na členov rodiny, ako jedia jedlá, ktoré ono nesmie a možno by chcelo. Správajte sa k nemu tak, ako keby bolo zdravé. Osobne mám pocit, že vďaka tomu začala naša rodina jesť zdravšie a kvalitnejšie potraviny. Zrazu si uvedomíte, čo jedlo dokáže, a donúti vás to zamyslieť sa nad tým, čo vlastne jete.“

Na ukážku zopár tipov od autorky:

Na obalenie rezňov a karbonátok miešam strúhanku bezlepkovú a kukuričnú, hotové jedlo je chrumkavejšie.

Snažím sa variť z dobrého mäsa, na zelenine a čerstvých bylinkách, tým sa vyhnem hotovým omáčkam a teda aj študovaniu ich zloženia.

Do drobenky dávam ryžové vločky, je chrumkavejšia.

Pri alergii na laktózu vymeňte mlieko za kokosové, ryžové alebo mandľové. Maslo môžete vymeniť za bio margarín, v ktorom sú škodlivé tuky nahradené olejmi lisovanými za studena.

Naša rodina často cestuje. Jedlo na cesty zaváram. Jedlo uvarím tak, ako zvyčajne. Do sklenených pohárov dám uvarené mäso, zalejem ho omáčkou, uzavriem viečkom a nechám vychladnúť. Do hrnca na zaváranie dám vodu a ponorím poháre tak, aby bolo viečko ponorené. Jedlo zaváram 60 minút pri 120 °C. Vyberiem a nechám vychladnúť. Postup ešte raz zopakujem, varím pri 120 °C teraz už len 50 minút. Znovu nechám vychladnúť. Takto zavarené poháre mi vydržia aj tri týždne v teple. Tento trik pochádza od mojej babičky, ktorá takýmto spôsobom zavárala po zabíjačke. Využívam ho zakaždým, keď niekam s rodinou cestujeme, a rada sa o tento trik podelím aj s vami.

Viac článkov o celiakii TU

 

Posledná úprava 10.08.2015