Diabetik 2. typu a vhodný pohyb

Napísal 

K edukácii diabetika druhého typu patrí odporúčanie lekára viac sa hýbať. Pacienti, ktorí sa zväčša roky aktívne nehýbali, však zvyčajne nevedia, aký druh športu je pre nich vhodný a v akej intenzite.

Diabetes 2. typu charakterizuje znížená citlivosť tkanív na inzulín. Pohybová aktivita je jednou z hlavných možností ako túto citlivosť vylepšiť, teda obnoviť schopnosť prieniku glukózy do buniek. Nedostatočný pohyb spôsobuje zníženie citlivosti inzulínových receptorov o tretinu až polovinu. Dlhšia kontinuálna pohybová záťaž strednej intenzity naopak zvyšuje tuto citlivosť až o polovicu.

Vhodné pohybové aktivity pre diabetikov druhého typu vo veku 50+:

chôdza s rýchlosťou 4-6 kilometrov za hodinu, ak to dovolí zdravotný stav diabetika * nordic walking * cross trainer (trenažér, ktorý vyžaduje elipsovitý pohyb, je šetrný ku kĺbom) * posilňovanie * plávanie (nevhodné pre pacientov s „diabetickou nohou“) * jazda na bicykli * beh * cvičenie na fitlopte * aerobik vo vode

Pohybová aktivita by mala trvať aspoň 30 minút, ideálne hodinu. Pokročilejší cvičenci sa môžu hýbať s intenzitou blízkou anaeróbnemu prahu. Pred začatím pravidelného cvičenia odporúčame konzultáciu s lekárom a prípadne aj podstúpiť záťažový test.

Nevhodný pohyb pre diabetikov starších ako 50+:

adrenalínové športy * športy s rizikom úrazu a poranenia dolných končatín * dlhotrvajúce fyzické aktivity (aj niekoľko hodín) môžu navodiť hypoglykémiu, ktorá sa môže ozvať aj hodiny po skončení fyzickej aktivity * športy v extrémnych podmienkach, ako skoky z výšok, horolezectvo, potápanie

Doc. MUDr. Viera Doničová, PhD.
Záznam prednášky v rámci projektu Život na hrane 2017

Posledná úprava 27.10.2017
Doc. MUDr. Viera Doničová, PhD.

Diabetologická, interná a metabolická ambulancia

H u m a n - c a r e

Košice