Mať radosť z pohybu

Napísal 

Zo života diabetika: „Kedysi som behával maratón – budem sa môcť k nemu vrátiť aj s touto diagnózou? Sedavé dni majú u mňa dokázateľne trend k vyššej glykémii. Po víkende,

...keď vypadnem von z mesta a som celé dni na nohách, mám ranné glykémie v prvej polovici týždňa lepšie. V druhej polovici sa opäť zhoršia.“

Aký druh pohybových aktivít odporúčate pacientom?

Doc. MUDr. Jozef MICHÁLEK: - Pohybové aktivity diabetika by mali denne trvať najmenej 60 minút v kuse. Minimálne by to mala byť prechádzka, ale poriadna rezká prechádzka, nestačí len vyjsť pred dom a hneď sa vrátiť dnu. Dôležitá je však aj psychická motivácia. Lebo, viete, človek musí mať z toho, čo robí, radosť. Akonáhle bude robiť niečo nasilu, s pocitom, že sám seba trápi, je to kontraproduktívne a za krátky čas taký druh pohybu aj tak zanechá. Každý človek potrebuje pohyb, no pohyb, ktorý ho teší. To znamená, že si musí svoje vnútro „preštelovať“ tak, aby si mohol povedať: Je to dobré, po cvičení sa cítim lepšie. Dokonca by sa mal dostať do stavu, keď by sa cítil horšie, ak by pohyb vynechal. A tešiť sa na to, keď sa bude hýbať znovu. Pre diabetika platí zásada, že by nemal cvičiť vtedy, keď aktivita inzulínu v organizme vrcholí, a mal by podľa možností cvičiť pravidelne. V zime sa Homo erectus – človek vzpriamený – na štyri mesiace mení na Homo horizontalis – človeka ležiaceho. Nečudo, že keď sa potom na jar začne opäť hýbať, nasleduje svalovica a divoký tanec glykémií. Hýbať sa treba aj v zime, najlepšie na stacionárnom bicykli.

Na druhej strane, pri posilňovaní vo fitnes centrách, ale aj pri obyčajnom zdvíhaní ťažkých bremien sa môže pacientom zhoršiť ich začínajúca retinopatia a hrozí im krvácanie do sietnice. Každý diabetik, ktorý chce posilňovať alebo pestovať kulturistiku, by sa mal poradiť aj s oftalmológom. Pri diabetickej nefropatii (ochorení obličiek) môže vyslovene škodlivo pôsobiť nadmerný prísun bielkovín, ktoré obsahujú potravinové doplnky pre takýchto body builderov.

Ako sú na tom diabetici-športovci? Čo v úvode spomínaný maratónec – bude môcť ešte behať?

Poznám diabetikov, ktorí behajú maratón. Poznám i tenistov s touto diagnózou. Existujú špičkoví hokejisti-diabetici. V 50. rokoch sa do semifinále Wimbledonu prebojoval diabetik. Zápas trval šesť hodín bez prestávky a on počas neho zjedol trištvrte kilogramu cukru, aby nemal hypoglykémiu. Na olympiáde v Sydney získal štyri olympijské medaily Steve Redgrave, veslár-diabetik. Preto hovorím: Nič nie je nemožné. Diabetes neznamená zákazy. To ľudia zle pochopili, ak si myslia, že cukrovka je len samé: „Nemôžem, nesmiem...“ Diabetes nie je choroba zákazov, je to choroba podmienok. Diabetik môže robiť všetko, ak.... Ak bude robiť toto, toto a toto...

Ale ak cvičil poriadne až do spotenia alebo bežal maratón, cukor sa mu určite rozkolíše... Ako často by si mal diabetik merať glykémiu v prípade náročnejšej fyzickej záťaže, akou je napríklad celodenný výlet na bicykli?

Ak diabetik necvičí pravidelne, ak si nedopraje systematickú a dobre dávkovanú fyzickú záťaž, ale ide raz za čas do fitcentra a tam sa trápi ako Schwarzenegger, samozrejme, že sa dostane do zlého stavu. Keď sa pacientov pýtam na ich pohybové aktivity, často počujem odpoveď: Chodím plávať. Druhá otázka znie: Ako často? Odpoveď: Raz týždenne. Je to síce lepšie, ako keby nechodil vôbec, ale takýto človek sa mýli, ak si myslí, že tým pre seba urobil dosť. Minimálne štyrikrát v týždni a celú hodinu, toľko by sa mal každý diabetik venovať športu, cvičeniu, pohybu na čerstvom vzduchu alebo aspoň práci v záhrade. Samozrejme, nebudem veľmi súhlasiť, ak by mi diabetik povedal, že by chcel lietať na vetroňoch. Pretože ak by tam hore bol sám a dostal hypoglykémiu, mohlo by to byť veľmi zlé. Ale ináč odporúčam všetky rekreačné športy. Len nechcime za deň zrýľovať záhradu alebo prekonávať rekordy v sedle bicykla. Aj starí Rimania poznali ono známe Festina lente – Ponáhľaj sa pomaly. V prípade cukrovky platí: „Pomaly a pravidelne.“

Pri časovo dlhších záťažiach by si mal každý diabetik merať glykémiu trikrát – pred nimi, v strede a na konci. To stačí aj pri cyklotúre. A podľa hodnôt nameraných v strede trasy by sa mal naobedovať. Dalo by sa povedať, že ak akákoľvek fyzická záťaž, a to sa týka napríklad aj práce v záhrade, trvá nepretržite viac ako hodinu, už by som tam vložil ďalšie meranie. To však neznamená, že si budem merať glykémiu každú hodinu. Ak viem, že budem tvrdo pracovať hodinu, zmeriam si cukor pred záťažou a po nej. Ak viem, že budem tvrdo pracovať päť hodín, zmeriam si glykémiu na začiatku, po dvoch hodinách a na konci záťaže.

 

   Viac dobrých rád a receptov nájdete v knihe Márie Štefákovej VARÍME DIABETIKOM

   cena: 10 eur, pri zásielke na dobierku poštovné neplatíte

   Objednávky na tel: 0908 069 388 a na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

   Objednávky v Českej republike: www.pemic.cz

 

 

 

 

Posledná úprava 26.02.2016
Doc. MUDr. Jozef Michálek

Výrazná osobnosť slovenskej diabetológie, uznávaný odborník, ktorý roky pôsobil v NEDÚ v Ľubochni ako primár detského oddelenia i ako riaditeľ ústavu. Spoluautor bestselleru Diagnóza: Cukrovka.