Diagnóza Obezita

Napísal 

„Pacienti u obezitológa najčastejšie priznávajú, že ich doterajší život bol trápením v dvoch fázach. Najskôr sa trápili, keď chudli pomocou nejakej drastickej diéty, a potom sa trápili, keď ťažko zhodené kilá kvôli jojo-efektu rýchle naberali naspäť. Mnohým sa paradoxne uľaví, keď im lekár povie, že obezitu treba jednoznačne vnímať ako chorobu,"

...konštatuje doktor Ivan MAJERČÁK, internista, kardiológ a prezident Ligy proti obezite. Aké sú jeho skúsenosti s liečbou pacientov, ktorí potrebovali zhodiť nejaké tie kilogramy?

Človek by aj chcel schudnúť, ale nedarí sa mu. Okolie ho odsúdi, že nemá pevnú vôľu. Aj sám si tak pripadá. Dobrá správa znie: Nie je to pravda! Obézny človek má vážnu diagnózu a bez lekárskej pomoci nevie, ako ju liečiť. Je to, ako keby sa učil hrať tenis, ale nikto mu neukázal, ako sa správne drží raketa. Uznáte, taká hra by každého z nás prestala baviť, lebo by sme loptičku vždy posielali na nesprávnu stranu. Určite by sme stále prehrávali, no chyba by nespočívala v našej slabej vôli, ale v tom, že sme sa nenaučili hrať tenis. Rovnako je to aj s obezitou. Ak nechudnete, hoci sa s tými kilami navyše snažíte niečo robiť, problém nie je vo vašej slabej vôli, ale jednoznačne v tom, že vo vašich pokusoch schudnúť je niekde chyba, niečo zlyháva. O tom som presvedčený.

Vyhľadajte doktora

Na druhej strane, odkiaľ vy máte vedieť, ako sa obezita lieči? Nájdite mi nejakú inú vážnejšiu chorobu okrem obezity, ktorú si ľudia liečia sami. Ešte aj s tou chrípkou sa ideme poradiť k doktorovi, lebo nás vystrašia vysoké teploty. Jedine obezitu by sme chceli zvládnuť sami. Neviem si predstaviť, že by si niekto chcel sám vyliečiť infarkt, porážku, vysoký krvný tlak, cukrovku alebo rakovinu. A pritom obezita ako príčina predčasnej smrti už predbehla onkologické ochorenia, čo znamená, že ide o ochorenie, ktoré nám najčastejšie skracuje život. Predbehla fajčenie, predbehla vysoký cholesterol, predbehla rakovinu! Je prvá! No a o tejto najzávažnejšej chorobe, na ktorú najčastejšie umierame, si myslíme, že na ňu stačíme sami, že s ňou netreba ísť k lekárovi. Prečo? Na to nemám vysvetlenie. Môžem len konštatovať, že s každým iným ochorením ľudia bežia za doktorom, len s obezitou nerobia nič, alebo si myslia, že im pomôže článok z časopisu či  zázračná náplasť z teleshopingu. Takéto bludy o jednoduchom chudnutí sa na ľudí hrnú z médií! Keď má niekto cukrovku, ide za diabetológom, keď si zlomí nohu, ide na úrazovú chirurgiu, ale keď má nadváhu, myslí si, že sa vylieči na základe rady od susedy.

Liga proti obezite sa snaží presadzovať prax, aby každého obézneho pacienta vyšetril lekár zorientovaný v problematike liečby obezity a aby sa pacient podrobil liečbe pod lekárskym dohľadom. Komplexný manažment obezity nie je žiadna prevratná novinka. Je to postup odskúšaný na tisíckach pacientov, je to taký istý overený spôsob liečenia, ako keď sa sadruje zlomená noha. Lekár, diétna sestra, fyzioterapeut a psychológ – to sú štyria odborníci, od ktorých sa dozviete, čo je možné vo vašom konkrétnom prípade dosiahnuť. Oni sa budú podieľať na tom, aby vás viedli k postupnej zmene vášho životného štýlu, k redukcii hmotnosti, k lepšej kondícii a k zdraviu.

Bez raňajok neschudnete

Medvediu službu ľuďom s nadváhou robia vyhlásenia samozvaných „odborníkov“ s radami typu: Cica, nežer! Naopak, chudnúť rozhodne neznamená hladovať! Jesť treba, a to pravidelne, najlepšie päť- až šesťkrát denne. Spôsob stravovania musí byť taký, aby sme ho ochotne a radi praktizovali po celý zvyšok života. Existuje taký názor, že ak chce človek schudnúť, mal by posledné jedlo zjesť o piatej poobede. Tak to je zásada dobrá pre tých, ktorí sa zvykli večer prejedať alebo chodia spávať so sliepkami. Iný režim potrebuje človek, ktorý vstáva ráno o šiestej, iný ten, ktorý odchádza do práce na deviatu hodinu. Skôr by som povedal, že platí zásada nejesť žiadne väčšie jedlo tri až štyri hodiny pred tým, ako si ľahneme spať.

Mám pacienta, u ktorého sme tri mesiace vyvolávali pocit hladu ráno, pretože roky nebol zvyknutý raňajkovať. Okrem kávy nebol schopný ráno nič dať do žalúdka. Bolo potrebné vybudovať u neho hneď po zobudení pocit hladu a všetko, čo predtým zjedol podvečer po návrate z práce, mu rozdeliť na päť porcií. Lebo on síce vedel všetko o tukoch, sacharidoch a bielkovinách, už roky nejedol nič vyprážané, varil v špeciálnych hrncoch – no nechudol. Počas analýzy jeho jedálnička sme zistili, že sa stravuje pomerne zdravo, ale od siedmej do deviatej večer. Tento pacient ani príliš veľa necvičil, len si dal tú námahu jesť po našej intervencii menšie porcie jedla presne každé štyri hodiny. A za pol roka schudol dvanásť kilogramov! Stravoval sa dobre, chutili mu vločky, jogurty, cereálie, na raňajky kopa ovocia. Tento pacient je názorný príklad, že človek schudne, keď päťkrát za deň spustí do pohybu svoj tráviaci trakt a upraví si spôsob stravovania tak, aby mu vyhovoval a mohol ho bez problémov dodržiavať aj po ukončení liečby.

Na začiatok stačí chodiť

Nebudete mi veriť, ale čím je pacient obéznejší, tým viac mu zakazujeme cvičiť. Paradoxne, čím ťažší stupeň obezity má, tým viac ho obmedzujeme v pohybe. Pacienti sú, samozrejme, prekvapení, lebo si mysleli, že ich budeme nútiť do poskakovania a behu. A my hovoríme, nie, komerčné formy pohybu ako aerobik u vás vôbec neprichádzajú do úvahy. Namiesto behu na začiatok stačí, ak sa budete prechádzať, len si udržujte pulzovú frekvenciu v takom a takom rozmedzí, teda na úrovni, ktorá je pre vás bezpečná.

Keby sa obézny človek, ktorý do začiatku liečby roky necvičil, začal z ničoho nič výrazne hýbať, jeho srdce by to nemuselo vydržať. Hrozilo by mu riziko náhlej srdcovej príhody a nemuseli by to vydržať ani jeho kolenné a bedrové kĺby. Na začiatok je ideálne cvičenie vo vode. Niekomu stačí iba vystúpiť o zastávku skôr z autobusu a ísť peši. Alebo postupne vynechávať výťah a pridávať cestu po schodoch. Svoje urobí už len to, ak zaparkujete auto ďalej od vchodu do obchodu alebo domu. Ak sa dá, zmeňte sedavé zamestnanie za trošku akčnejšie. Mal som pacientku, ktorá roky robila za okienkom na pošte, no potom šla roznášať poštu. Denne prešla dvanásť kilometrov a bez problémov schudla.

V poslednom čase sme objavili chôdzu. Ak hovoríme o pandémii obezity a o tom, že je to choroba, ktorá nás bude v treťom miléniu najviac zabíjať, tak je naozaj úžasné, že stačí obyčajná chôdza – tento druh pre nás najprirodzenejšieho pohybu, a budeme zdravší. Nemusíme vyhľadávať špeciálne druhy cvičení ani posilňovne a fitnescentrá, nič také nie je nutné, ak každý deň prejdeme peši svižným tempom minimálne desaťtisíc krokov.

Obávaný jojo efekt

Schudnúť, to je na liečbe obezity tá ľahšia časť práce. No z každého zhodeného kilogramu sa môžeme trvalo tešiť len vtedy, keď sa nám nevráti naspäť. Existuje plno diét, ktoré sú dobré na to, aby niekto rýchle zhodil zopár kíl a vyzeral dobre v plavkách, prípadne sa ľahšie vmestil do plesových šiat. Tieto diéty nie vždy fungujú, ale ak aj majú nejaké tie výsledky, chudnete len dovtedy, kým ich dodržiavate. Akonáhle sa zase začnete stravovať tak ako predtým, nielenže opäť priberiete, ale nabalí sa na vás ešte o kilo-dve viac. Akonáhle prestanete piť drahé koktaily, ktoré vám nahrádzali normálne jedlo, ihneď máte späť všetko, čo ste schudli, ba ešte aj prídavok navyše. Zafungoval obávaný jojo efekt. Prečo je taký zákonitý v prípade rýchlych a jednostranných diét? Lebo náš organizmus je skrátka tak nastavený. Neurobili ste žiadnu chybu, nemusíte sa za nič obviňovať. Nemôžete za to, že ste s každou diétou z roka na rok obéznejší. Tak sme my ľudia naprogramovaní a nič s tým neurobíme.

Pri nevyvážených diétach, niekedy až na hranici hladovania, telo stráca nielen tuk, ale aj svalovú hmotu. Organizmus si rýchle zvykne na malý príjem potravy, zníži sa takzvaný bazálny metabolizmus a naše telo bude zabezpečovať základné funkcie aj s nižším príjmom energie. Naše bunky budú toto obdobie považovať za obdobu hladomoru a hneď, ako sa „hladomor“ skončí a my sa vrátime k predchádzajúcemu typu stravovania (a to sa ani nemusíme prejedať), začnú si ukladať tukové zásoby. Len tak, pre každý prípad. Veď čo keby si ten „ich“ človek po čase zase zmyslel nedopriať im pravidelný príjem živín?

Niet teda nič horšie pre vznik budúceho obézneho človeka, ako mladučká dievčina, ktorá si namýšľa, že je „tučná“, a preto nasadne do bludného kruhu diét. Jojo efekt je lineárna krivka – pôvodná hmotnosť, chudnutie, dve-tri kilá naviac, nové chudnutie a po ňom zase dve-tri kilá naviac. Mám pacientku, ktorá mi víťazoslávne povedala: Pán doktor, ja som v živote schudla už sto kilogramov! Áno, v priebehu rokov vždy čosi schudla a vždy o čosi viac aj pribrala. Najväčším nebezpečenstvom, ktoré jojo efekt so sebou prináša a ktoré sa podceňuje, je fakt, že pri častom kolísaní hmotnosti sa tuk v našom tele rozkladá čoraz nerovnomernejšie. Ak sa nám aj podarí schudnúť na hmotnosť, akú sme si želali, z istých partií už tukové vankúšiky nedostaneme preč.

Každý deň je dobrý deň

Sú také rizikové životné etapy, keď sa priberá ľahšie, a je jedno, či je to v živote muža, alebo ženy. Puberta s hormonálnymi zmenami a nedostatkom pohybu, nástup do zamestnania, svadba, po ktorej zrazu vedieme usadlejší život, u žien tehotenstvo a materská dovolenka, neskôr klimaktérium so zníženým metabolizmom, u mužov náhle ukončenie športovej činnosti. V živote naozaj existujú určité rizikové obdobia, ktoré sú štatisticky rizikovejšie aj vzhľadom na možný nárast hmotnosti. Zdôrazňujem však, že liečba obezity je rovnaká, či už ste pribrali po svadbe, alebo po päťdesiatke.

Podobne existuje i jedno obdobie v roku, ktoré patrí k najrizikovejším a po ktorom veľmi často nasleduje iný dátum, ku ktorému si, opäť stereotypne, dávame predsavzatie schudnúť. Áno, hádate správne, reč je o Vianociach a o Novom roku. Možno vás prekvapím, ale ja vás tým, že počas vianočných sviatkov priberiete, strašiť nebudem. Naopak! Počas Vianoc zabudnite na váhu, pozor si dávajte akurát na kostičky z kapra. Vianoce, to je sviatok, ktorého obsahom má byť pokoj duše v rodinnom kruhu. Nie je to štartovací termín na povinné chudnutie. Užite si ich, nekazte si ich zbytočnými výčitkami. Ani prvý január ktoréhokoľvek roka nie je vhodný termín začať s chudnutím, ak na takýto vážny krok nie ste rozhodnutí vo svojom vnútri. Ináč sa pristihnete pri tom, že si takéto predsavzatie dávate už počas štvrtého Silvestra, a aj tak máte zakaždým o nejaké to kilo viac. Liečba obezity je dlhodobý proces a každý deň môže byť vhodný na prvý krok vedúci k takým závažným zmenám v živote. Nemusí to byť žiaden významný dátum, ani prvého, ani pondelok, ani koniec jedného či začiatok ďalšieho roka. Rovnako dobrý a aktuálny je pätnásty september alebo dvanásty máj. Počas Vianoc vyhlasujem vaše miery za ideálne na prežitie rodinných sviatkov plných pohody – a ak sa naozaj rozhodnete, že chcete schudnúť, zavolajte nám.

Viac informácií nájdete v knihe

Ivan Majerčák: Diagnóza Obezita

Knihu si môžete objednať na tel. č. 0908 069 388 alebo na e-mailovej adrese info(zavináč)klub50.sk, stojí 5 eur, poštovné neplatíte.

 

Posledná úprava 01.09.2015
MUDr. Ivan Majerčák

Kardiológ a obezitológ z Košíc, prezident Ligy proti obezite, autor knihy Diagnóza: Obezita